Skal du tilbake til kontoret etter pandemien, eller fortsette å jobbe hjemme? Svaret er antagelig en god kombinasjon. Her er rådene for gode og produktive hverdager på hjemmekontor og kontor, basert på forskning og data fra våre arbeidsplassundersøkelser i norske virksomheter:
5 råd for hjemmekontor
- Sørg for god ergonomi på hjemmekontor. Skjerming mot støy og avbrytelser, ekstern dataskjerm, mus og kontorstol. God ergonomi forebygger kroppslig og mental slitasje og fremmer produktivitet.
- Planlegg arbeidsdagen, dagen før.
- Ta pauser, pauser lønner seg. Reis deg opp fra arbeidsplassen, gå en tur
- Fjernarbeid krever god styring av din tilgjengelighet. Bruk Outlook på riktig måte i samråd med arbeidsgiver, sett av tid i kalenderen til dine oppgaver.
- Unngå (for) mye sammenblanding av arbeid og privatliv. Vær tydelig og sett grenser for deg selv og dine omgivelser.
5 råd for kontor
- Vær sosial, men unngå å avbryte andre unødvendig. Avbrytelser er største tidstyv i norsk arbeidsliv.
- Jobber du i åpne eller aktivitetsbaserte landskap, bruk «stillerom og stillesoner» ved behov for konsentrasjon.
- Gjør en oppgave av gangen, multitasking lønner seg sjelden.
- Kommunisere ved bruk av ulike kommunikasjonskanaler, og bruk gjerne videokommunikasjon. Unngå mye epost, som er en stor tidstyv.
- Reis til kontoret for sosial og faglig kontakt med kolleger og andre. Å bli hjemme sparer deg for reiser, tid og kostnader, og reduserer belastningen på miljø og infrastruktur (unntatt sykkel og fotreiser).